onsdag 12 september 2012

Rapport från en miljonär

Idag nådde jag ett av mina livsmål, att bli miljonär! Jag är otroligt glad och stolt över resan hittills och hoppas att det kommer fortsätta lika bra. År 2003 tog jag examen från mina högskolestudier och fick jobb som tjänsteman. Jag öppnade en depå och satte in 12 000 kr i slutet av året. Genom mycket sparande och hårt jobb är min aktieportfölj nu efter nio år uppe i en miljon. Jag har alla transaktioner sparade från och med år 2005 och det är väldigt intressant att se hur ens beteende har förändrats, både vad gäller riskvilja, analysmetod och strategi.

Totalt har jag under årens lopp (från och med 2005) satt in cirka 250 000 kr, resterande kommer av värdeutveckling och absolut största delen från försäljning av aktier, inte mycket ifrån utdelningar.
Mina fem bästa aktieaffärer har varit (räknat i SEK):
1.       XACT BEAR
2.       Morphic
3.       Swedbank
4.       Black Pearl
5.       SinterCast
Mina fem sämsta aktieaffärer har varit (räknat i SEK):
1.       SSAB
2.       Gustavia Blue Engine (fond)
3.       Skanska
4.       Midway
5.       PA Resources

Jag har alltid varit fascinerad av pengar, aktiemarknaden och den frihet som mycket pengar kan innebära. Men främst är det två böcker som har betytt väldigt mycket för mig under den här resan och för er som inte läst dem kan jag varmt rekommendera:
·         Ekonomisk Frihet av Bodo Schäfer
·         Rich Dad Poor Dad av Robert T Kiyosaki
Resan fortsätter naturligtvis, detta är bara mitt andra delmål (mitt första var 500 000 kr), nu siktar jag in mig på delmål nummer tre: att nå två miljoner! Men en avkastning på 15 % per år kommer detta att nås om ytterligare fem år. Det finns naturligtvis inga garantier för att detta mål kommer att nås inom fem år och jag är medveten om att jag osannolikt kommer ha lika bra utveckling som jag haft hittills men mål ska vara högt satta och näst intill orealistiska. Det är en klok person som sagt att ”De flesta människor överskattar vad de kan åstadkomma på ett år, men underskattar vad de kan åstadkomma på tio år.
Den som lever får se, kanske är jag längre ifrån två miljoner om fem år än vad jag är idag. Livet har inga garantier men det gäller att ha mål, alltid sträva efter att göra sitt bästa och att göra gott.
I och med att den första miljonen nu är nådd så kommer jag göra vissa ändringar i min strategi. Fram tills nu har jag sparat minst 10 % av min nettoinkomst varje månad, detta kommer jag att sluta med nu. För mig kommer det innebära 3 000 kr mer i fickan varje månad som jag och familjen kommer ha glädje av. I övrigt kommer jag inte göra några ändringar i min strategi.
Ikväll ska jag fira med champagne samt att jag ska berätta den glada nyheten för min sambo, som hittills har varit totalt ovetande om detta. Kanske inte helt ovetande om mitt intresse för aktier men hon har nog aldrig förstått vilka summor det rört sig om.

/Plutusson

10 kommentarer:

  1. Grattis!
    Det är roligt att följa din blogg då du är helt öppen med vilka aktier du äger och säljer/köper. Detta ger en helt annan tydlighet som många andra bloggare inte klarar av eftersom dom vill hålla sin portfölj delvis hemlig.
    Mycket roligt när det blir riktiga exempel:)
    Jag ligger några år efter dig, snart 500 000.
    /Albin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, dina ord värmer. Lycka till med ditt eget sparande.

      Radera
  2. Hur var reaktionen från din sambo? Blev hon glad eller slog hon dig i huvudet stekpannan? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon blev både väldigt förvånad och väldigt glad. Sen fick jag ta ett par timmar och förklara varför vi inte skall röra dessa pengar, hur ränta på ränta-effekten slår över tid m.m.

      Radera
    2. Måste har känt kul att berätta till henne. Det känns som man leva alldeles för snålt ibland när man försöker spara ihop pengarna. Tjejer känner av snåla män direkt. Får tacka henne att hon ha stått ut och nu kan man putsa ut och njuta lite :) Jag ser fram emot att det händer mig någon vacker dag.

      Radera
  3. Bara att gratulera, bra jobbat.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
  4. du måste väl ha sparat lite mellan 2003 och 2005 också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut, men jag har inga notor kvar från den tiden. Jag vet att jag hade en aktiedepå hos AktieInvest men den är sen länge avslutad så är inte säker på några siffror. Men jag är ganska säker på att den absolut största förändringen, från 12000 till 52000 (som var ingångsvärdet 2005) bestog av kontanta insättningar. För om vi antar att värdeförändringen exkl instättningar var 12 % så skulle ju det endast innebära 1440 kr = 13 440 kr. Så du har rätt, totala insättningen borde vara närmare 300 000 kr.

      Radera
  5. Grattis!

    Men du får hjälpa oss som är kvar här nere lite till. Du sa att det mesta kom från försäljning av aktier och satt in bara 250 tkr. Väldigt lite från utdelningar som jag kan förstå.

    Hur gjorde du?

    Jag kan tänka mig om du täjmat 2009 kraschen bra och sålde innan och köpte direkt efter. Var det så? Var det något särskilt köp som gick väldigt bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Se mitt inlägg "Hur gjorde jag" som försök till svar på din fråga.

      Radera